ازدواج آسان

اجتماعی، اخلاقی

ازدواج آسان


میلاد امام حسن عسکری را بر محضر امام زمان (عج) و همه دوستداران اهل بیت (علیهم السلام ) تبریک می گویم .

ازدواج به معنای پیمان زناشویی 

ازدواج سنت آفرینش است :قانونی فراگیر در میان همه جانداران و حتی گیاهان است و در حیوان و انسان پاسخی برای غریزه جنسی است. خداوند متعال می فرماید : و از خودتان برایتان جفت هایی قرار داد و از چهار پایان هم جفت هایی آفرید .( سوره شوری آیه11 )

حکم ازدواج در اسلام:

آنانکه به ظاهر قرآن عمل می کنند ازدواج را واجب می دانند و برای اثبات ادعای خویش به آیات استدلال می کنند: خداوند متعال در قرآن می فرماید: مردان و زنان بی همسر و غلامان و کنیزان شایسته خود را همسر دهید . سوره نور آیه 32 در این آیه و آیات دیگر امر(انکحوا) ظاهر در وجوب ازدواج کردن دارد .

ملاک انتخاب همسر:

1- اوصاف همسر شایسته :

الف : آیه 34 سوره نسائ زنان صالح و درستکار را کسانی می داند که در برابر نظام خانواده خاضع هستند و نه تنها در حضور شوهر بلکه در غیاب او مرتکب خیانت مالی و ناموسی نمی شوند و حقوق او را مراعات می کنند.

ب : در سوره تحریم آیه 6 خداوند 6 صفت برای همسران شایسته بر شمرده که الگوی خوبی برای همه مسلمانان هنگام انتخاب همسر است : 1 - اسلام 2 - ایمان 3- قنوت (اطاعت در برابر خدا یا شوهر همراه با خضوع ) 4- توبه یعنی استغفار و عدم اصرار بر گناه 5- عبادت خداوند 6 - اهل گناه نبودن 

2 - کفویت در ازدواج:

الف : از نظر اهل سنت یعنی برابری زن و شوهر از جهت نژاد , اسلام , حرفه , دیانت و مال است . ( الفقه علی المذاهب الاربعه و مذهب اهل البیت علیهم السلام ج4ص84)

ب : اما اکثر علمای شیعه کفویت در مال را شرط ازدواج نمی دانند و به مسلمان بودن بسنده کرده اند و می گویند خدا وعده داده است که با ازدواج فقر به گشایش تبدیل می شود .و دلیلشان آیه32 سوره نور است که می فرماید: اگر تهیدست اند خداوند آنها را از فزون بخشی خود بی نیاز می کند و خدا بسیار عطا کننده و داناست .

واقعیت هم همین است چون خداوند روزی همه مخلوقاتش را تضمین کرده است هر زوجی هم اگر اهل افراط و تفریط و ریخت و پاش و چشم هم چشمی نباشند و همدیگر را مراعات کنند می توانند زندگی خیلی راحت و پر محبتی داشته باشند . با آرزوی خوشبختی همه زوجهای جوان و تقدیم به زوجهای جوان .

منبع : کتاب دائره المعارف قرآن کریم ج2 بحث ازدواج -اکبر هاشمی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: ازدواج, زنان صالح, انتخاب همسر, اوصاف, همسر شایسته, کفویت در ازدواج, شیعه, حکم ازدواج, زنان,
نویسنده : سیدعلی سیدرضائی
تاریخ : سه شنبه 29 دی 1394
زمان : 19:5


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.